Shark Skin Research Could Reduce Airplane Drag By 30 Percent
It may seem obvious that the surface of an airplane should be as smooth as possible to minimize aerodynamic drag, but that's not really the case. A bit of roughness can break up the boundary layer and improve efficiency. Sharks, with skin formed of rough scales called denticles, can slip through the water at speeds of up to 60 mph with minimal drag.
This week, The Lindbergh Foundation awarded a grant to Dr. Amy Lang, at the University of Alabama, to study whether the surface texture on the skin of fast-swimming sharks, capable of bristling their scales when in pursuit of prey, could be mimicked and used to reduce the drag on aircraft.
"If we can successfully show there is a significant effect, future applications to reduce drag of aircraft and underwater vehicles could be possible," said Lang. The technology has the potential to increase aerodynamic efficiency up to 30 percent, with savings of billions of dollars and substantial reductions in fuel burn and emissions.
Dr. Lang will perform water-tunnel experiments to measure the flow over and within a bristled sharkskin model (2 cm size scales), which achieves similarity with real sharkskin (0.2 mm size scales) by a corresponding scale down in velocity of the experiments. She will also obtain drag measurements over a sharkskin model in a Couette flow facility containing high-viscosity oil. Her work is also supported by the National Science Foundation.
pauv' t'its betes...
si j'étais un requin, je commencerais à me soucier....
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captain Keskildi and hisse (burp) crue welcommme yu aboard this flight to Bordeaux, hic.... free drinks will be served JUST after takeoff, purser, I'll have a scotch please
- Sheriff
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J'ai ptet lu un peu trop de romans de Tom Clancy, mais il me semble bien que ça existe depuis un certain temps sur les sous-marins...
Et si tu lis bien, il ne s'agit pas de dépecer des requins en masse pour coudre du Louis Vuitton marin sur les navions, mais d'imiter le procédé d'écailles sur la surface... (ce qui ne doit pas être simple à mettre en oeuvre cela dit !)
Et si tu lis bien, il ne s'agit pas de dépecer des requins en masse pour coudre du Louis Vuitton marin sur les navions, mais d'imiter le procédé d'écailles sur la surface... (ce qui ne doit pas être simple à mettre en oeuvre cela dit !)
Oh ! mais laisse allumé, bébé / Y a personne au contrôle / Et les dieux du radar sont tous out
Et toussent et se touchent et se poussent / Et se foutent et se mouchent / Dans la soute à cartouches...
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Il me semble avoir lu que ce procédé était déjà utilisé sur les bateau de l'America's Cup?
Pour l'application à l'aéronautique, l'air n'est jamais qu'un fluide, tout comme l'eau, ça devrait donc fonctionner.
Savoir quelle sera la facture pour un liner, quel sera le poids de se revêtement, et si le gain en consommation compensera les coûts est une tout autre question.
Pour l'application à l'aéronautique, l'air n'est jamais qu'un fluide, tout comme l'eau, ça devrait donc fonctionner.
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- Lazio
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Quand j'étais à l'Enac en 89/90...wouaou déjà ! il me semble en avoir déjà entendu parlé et j'étais persuadé que cela se pratiquait ???
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